Compensatie loon- en prijsontwikkelingen (N 636 duizend euro) In de begroting 2015 hadden we een incidentele geraamde post opgenomen voor compensatie van loon- en prijsontwikkelingen. Deze post hebben we in de begroting 2016 teruggedraaid. Het werkelijke bedrag voor compensatie van loon- en prijsontwikkelingen is in deze begroting verwerkt. Gevolgen pensioenwet 2015 voor gesubsidieerde instellingen (V 0,8 miljoen euro) In 2015 is de nieuwe pensioenwet in werking getreden. Als gevolg van deze wet zijn de werkgeverslasten naar beneden bijgesteld. Dit heeft ook consequenties voor de gesubsidieerde instellingen. De verleende compensatie voor loon- en prijsontwikkelingen wordt verlaagd. Omdat we ook hier met de t-2 systematiek werken, wordt de korting in 2015 en 2016 verrekend met de egalisatiereserve accressen. Vanaf 2017 wordt de compensatie verrekend met de subsidiebudgetten. Het saldo van de egalisatiereserve is echter onvoldoende om het negatieve accres van 2 jaar op te vangen. Om te voorkomen dat de reserve negatief wordt in 2016 verrekenen we 800 duizend euro met de reserve en vangen we 105 duizend euro eenmalig op uit de middelen voor extra beleid. Huishoudelijke hulp (V 2,3 miljoen euro) Vanaf 2015 voert het Rijk een aantal bezuinigingen door op de huishoudelijke hulp. Als gevolg van deze bezuinigingen heeft uw raad besloten de lichte huishoudelijke hulp (HH1) met ingang van 2016 om te zetten in een algemene voorziening. Ter behoud van de werkgelegenheid bij gecontracteerde zorgaanbieders heeft het Rijk eind 2014 alsnog extra middelen beschikbaar gesteld in de vorm van een Toeslag (HHT). Onder bepaalde voorwaarden kunnen wij cliënten daardoor in 2016 een bijdrage verstrekken in de kosten voor lichte huishoudelijke hulp. De verwachte kosten van de nieuwe regeling maken naar verwachting de noodzakelijke bezuiniging op huishoudelijke hulp in 2016 ten opzichte van 2015 minder groot dan in de taakstelling aanvankelijk was voorzien. Zorgbudget 18+ (V 4,1 miljoen euro) De lagere uitgaven zorg 18+ in 2016 zijn voor 2.9 miljoen euro het gevolg van de transformatie van de zorg naar de WIJ teams. Daarnaast heeft een uitname door het Rijk plaatsgevonden voor de Wet langdurige zorg (Wlz) van 1,2 miljoen euro. Deze zorg wordt niet door gemeenten ingekocht. Zorgbudget Beschermd Wonen (V 3,1 miljoen euro) Ten opzichte van de begroting 2015 is 3,1 miljoen euro minder beschikbaar voor zorgtaken. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat het rijksbudget is verlaagd als gevolg van de lagere realisaties over 2014.De lasten op dit programma dalen hierdoor met 3,1 miljoen euro. De verlaging van de beschikbare middelen is opgenomen in de baten in programma 13. Regeling inkomensondersteuning chronisch zieken en gehandicapten (N 725 duizend euro) In 2015 is de gemeentelijke regeling inkomensondersteuning voor chronisch zieken en gehandicapten ingevoerd. De incidentele extra uitvoeringskosten van 425 duizend euro om de regeling in te voeren in 2015 zijn in 2016 eenmalig toegevoegd aan het beschikbare budget voor verstrekkingen van de regeling. Daarnaast zijn de structurele uitvoeringskosten van 300 duizend euro in 2016 toegerekend aan de regeling in tegenstelling tot 2015. VSD innovatie en onvoorzien (V 391 duizend euro) In 2016 zijn de programmakosten VSD 168 duizend euro lager dan in 2015. Daarnaast vallen de innovatie- en transformatie middelen in 2016 223 duizend euro lager uit als gevolg van lagere budgetten voor jeugd en 18+. Toerekening kosten Schakelunit (V 3,9 miljoen euro) In 2015 hebben we diverse organisatie onderdelen ondergebracht bij de Schakelunit. De kosten hiervan hebben we in 2015 in eerste instantie doorbelast naar Wmo-gerelateerde producten die deel uitmaakten van de begroting 2015 van de Schakelunit. In de begroting 2016 belasten we deze kosten vanuit de Schakelunit door naar de juiste producten en beleidsvelden. Daarnaast ontstaat dit voordeel omdat we overheadkosten niet meer toerekenen aan dit deelprogramma, maar verantwoorden onder programma 14. Algemene ondersteuning. Eigen bijdrage maatwerkvoorzieningen (N 1,5 miljoen euro) Vanaf 2016 verandert de lichte Huishoudelijke Hulp (HH1) van een maatwerkvoorziening in een algemene voorziening. Als gevolg van deze wijziging vervallen de eigen bijdragen van cliënten voor deze voorziening vanaf 2016. Extra beleid (V 350 duizend euro) Het totaal aan extra beleidsmiddelen inclusief de extra uitgaven in verband met de vorming van de WIJ teams bedraagt 4,1 miljoen euro voor 2016. In de begroting voor 2015 werd rekening gehouden met 3,75 miljoen euro aan extra beleidsmiddelen en extra uitgaven voor de WIJ teams. Overige afwijkingen (V 89 duizend euro) Overige kleinere afwijkingen tellen op tot een voordeel van 89 duizend euro. |